Ahad, 2 Januari 2011

PENGARUH TANGISAN DAN AIRMATA TERHADAP KELEMBUTAN HATI ^_^

Assalamualaikum...
hry nie aq nk kongsi serba sdikit ilmu y aq dpt dlm buku...
tjuknyer "Rahsia Dan Hikmah Menangis"...
critenyer pnjng,tp cukup lar aq bg siket2 dlu kn...??huhuhu...
jom kte mule!!!


Dr bbrapa riwayat dapat disimpulkn bhw tangisan dlm airmata mmpunyai pengaruh y luar biasa dlm mewujudkn hty dan jiwa y lmbut....
Krn tangisn y brsumber pd rangsangn2 y sngt suci dr kedlmn jiwa ,jg y  brpengaruh pd kelembutn hty dan dri mnusia....
Kelembutn hty itu sndiri mrupakn ssuatu y sngt diperlukn dlm kehidupn,krn tnpanya manusia akn mnjdi buas dan liar tdk trkawal; ia akn mnjd makhluk y sngt bengis dan kejam...


jika anda renungkn sbntr tntng kejadian dan tindak jenayah y brlaku didunia ini,maka anda akn segera mmahami bhw pnyebab utamanya adalah kekerasn hty dan jiwa manusia,dan hty y keras adlh hty y jauh dr tangisn dan airmata...


Pada suatu kesmptn Rasulullah s.a.w brkata kpd Abu Zar,y brmaksud:
"Wahai Abu Zar!ssiapa y dpt mnngis,maka hendaklh ia menangis.dan ssiapa y tidk mmpu mnngis,maka hendaklh ia menyedihkn htynya dan brlaku spt org y sdg mnangis; krn hty y krs itu jauh dr Allah,nmun msih rmaiorg y tidk menyedarinya..."


Dlm wasiatnya kpd Alibin Abi Talib,Rasul jg mnyatkn bhw klmahan dlm mngis mrupkan slh 1 drpd tnda2 celakanya sseorng.
Beliau brkta yg brmksud: 
"Wahai Ali! Ada 4 cri2 org celaka: 
                  
                   1)Mata yg kring yakni mata yg x dpt mngis.
                   2)Hty yg keras.
                   3)Angan2 yg pnjg.
                   4)Cinta pd kekekalan.




Mungkin dr 4 sifat y dismpaikn oleh Rasul,dpt kte fhmi bhw 3 ciri2 khas y trakhir (hty y keras,angn2 y pnjng,dan cinta kekekalan di dunia), merupakn akibat dan kesan dr ciri khas y prtama (mata y xdpt mnngis)....
seandainya dlm riwayat lain ditemukn urutn y tidk sama dgn y kami bwkn disini,ttp tdk dpt mengubah kesimpuln diatas krn dgn memerhatikn kedudukn airmata dan pengaruh bsr dlm mslh hidayah,dpt disimpukn bhw tdk sdikit dr sifat2 buruk,trmasuk y disebutkn dlm hadis Rasul di atas,merupakn akibat dr kelemahan tidak mahu menangis....


Selain dr bbrp hadis diatas,ad 1 hadis lg dr Rasulullah s.a.w. Dlm hadis ini beliau dgn tegasnya menyatakn bhw tidak dpt menangis merupakn tnda nyata dr kebodohan dan kejahilan....
Mmng bnr apa y diucapkn oleh Rasulullah s.a.w. kejahiln tntng mabda' (asal usul manusia) dan ma'ad (tmpt kmbali bg prjlnn manusia) brerti:
      
      -kejahiln akn tujuan pnciptaan.
      -kejahiln akn hisab dan siksa Allah.
      -Kejahiln akn azab y sngt pedih,y sdg mnnt org2 kafir
        dan sesat.
      -kejahiln akn azab y kebanyakknnya dr manusia akn  kkl
        ddlmnya.


Mata y kering merupakn tnda ilmu y tidak brmnfaat,y juga brerti kebodohn itu sndiri (krn org y brilmu ttp tdk dpt mngmbil manfaat drnya,maka nasibnya sama saja dgn org2 y tdk brilmu,jika tdk lbih buruk)...
Jika kita temui ahli ilmu,y prasaaan takutnya kpd Allah tdk dpt mndorongnya utk mnitiskn airmata,maka dpt kta pstikn bhw ilmu y dimilikinya adlh ilmu y tdk brmnfaat..ilmu y tdk dpt dibezakn dgn kebodohan.Org2 brilmu y tdk mengenali hakikat dirinya,mereka tdk brbeza sama skli dgn org y jahil,dan biasanya bahaya dan kerosakn y mmpu mreka lakukn lebih bsr drpd org2 bodoh.Oleh itu,Rasul s.a.w. brsbda y brmksud:
 "Wahai Abu Zar!ssiapa y diberi ilmu,sdg ilmu itu tdk dpt mmbuatnya menangis,maka dpt dipastikn bhw ilmunya adlh ilmu y tdk brmnfaat.Krn ssngguhnya Allah Azza Wa Jalla tlh menyifati org2 y brilmu dlm firmanNya y brmaksud:


 "ssngguhnya org2 y diberi pngetahuan sblmnya,apabila Al-Qur'an dibacakn kpd mereka,mereka merebahkn dirinya smbil brsujud,dan mereka brkata: 'Maha Suci Tuhan kami; ssngguhnya jnji Tuhan kami psti penuhi.'Dan mereka smbil menangis dan hal ini (sntiasa mmbca al-Qur'an) menambah kekhushukn mereka."


                                                                                                                           (Surah al-Isra':107-109)






Wallahualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan